Cirkeldiagram

 IMG_2226IMG_2225

We hadden vrijdag als eerste de samenwerkingsopdracht. We gingen eerst in een halve cirkel zitten en dan moest je degene links van je complimenten geven en voorstellen.
Daarna gingen vier kinderen runnen. We hebben de kraan verbeterd en geoefend voor de wedstrijd. Job ging aan de slag met de grafiek. Eleanor ging aan de slag met de core values poster. En de rest ging aan de kostuums werken. We hebben hulp gehad van Lonneke, de moeder van Josephine, bij het maken van de kostuums.
We blijven dinsdag en woensdag langer op school omdat we nog moeten oefenen voor de presentaties. We gaan de projectpresentatie op het grote podium doen tijdens de regiofinale op de Haagse Hogeschool. En dat is al volgende week zaterdag 9 december. We vinden dat een hele eer, maar zijn ook best wel zenuwachtig. Het wordt een spannende week en een spannende finaledag.

Kostuums

Vandaag hadden we een leuke samenwerkingsopdracht. We werden in twee teams verdeeld en we moesten een zo lang mogelijke ketting van paperclips maken. Dat lijkt een makkelijke opdracht, maar we moesten het doen met één hand op onze rug. Als je rechts was, dan moest je rechterhand op je rug en als je links was, je linkerhand. We hadden het wel slim aangepakt door eerst in twee- of drietallen een ketting te maken en door de tijd goed in de gaten te houden, waren we nog op tijd om alle losse kettingen aan elkaar te maken tot een grote ketting.

Ook zij wen vandaag begonnen met de kostuums voor de projectpresentatie. Daarvoor hadden we carbonpapier nodig, maar dat hadden we niet. Dus zijn Laura en Eleanor naar het dorp gegaan om carbonpapier te halen. Remke en Josephine hebben het logo netjes gemaakt.

Toen we eenmaal carbonpapier hadden, hebben we logo’s van: koffie, olijfolie en bier overgetrokken. Hier werd heel hard aan gewerkt.

Olivia en Bauke hebben een missie afgeprogrammeerd.  Er werd niet veel aan de robot gebouwd, want de finaledatum is al op 9 december en we willen niet teveel meer veranderen. De opzetstukken werden wel een beetje aangepast. Leonardo en Noortje hebben de EV3 lessen gevolgd. Deze laatste weken voor de wedstrijd wordt heel hard gewerkt om alles op tijd af te krijgen.

Complimenten, Nieuwe Robot en logo

IMG_1869IMG_1870

We begonnen met een opdracht waarbij  we op elkaars rug complimenten schreven. Dat was wel grappig om te doen.

Daarna gingen we weer in groepjes werken. Samen met Olivia heb ik de missie van de waterfilter geprogrammeerd. We combineren dit met de waterpompmissie. Dat ging erg goed. Job en Remke hebben gewerkt aan het doorspoelen van de WC. Dat is nog niet helemaal gelukt, en we gaan daar volgende keer weer mee verder.

Sinds deze week hebben we een nieuwe robot, waarmee we de EV-3 lessons kunnen oefenen. Hij is programmeerlessen op school, maar voor ons is het nu ook handig om mee te oefenen, zodat straks iedereen kan programmeren. Job en Laura hebben de nieuwe robot in elkaar gezet

Marieke, Josephine en nog een paar kinderen hebben  een toneelstukje voor de presentatie bedacht en Lise en Eleanor hebben het logo netjes gemaakt. Dit willen we op T-shirts gaan drukken.

Er is ook een idee bedacht voor een Core Values poster. We zijn dus lekker bezig geweest.

Skypen Water Rangers

Net als elke IMG_1815week begonnen we met de samenwerkingsopdracht. Daarvoor maakten we drie groepjes. We moesten met een stok op onze vingers naar de overkant van de gymzaal. Dit lijkt makkelijker dan het is, maar iedereen moest zijn vingers recht houden en op de één of andere manier ging de stok steeds hoger. In het eerste groepje ging het best goed; in het tweede groepje niet echt en in het derde groepje een beetje. We hebben daarvan geleerd dat je eerst een echt werkend plan moet maken. Daarna gingen we in vijf groepjes aan de slag.

De kinderen die gingen programmeren hebben aan de WC, de gebroken waterleiding en de waterfilter missies geprogrammeerd. De tweede robot is gebouwd met zoveel mogelijk blauw omdat het thema van de Lego League water is. Twee kinderen zijn aan de slag gegaan met de EV3 lessons. En weer twee anderen hebben voor de WC-missie een opzetstuk gebouwd. Een soort haak die op de hendel van de wc klapt. Dat werkt nog niet perfect.

Een belangrijk onderdeel van deze middag was het Skypen met mevrouw Verburg van de universiteit Twente. Zij zit in het team van professor Hoekstra en ze hebben de waterfootprint ontwikkeld. We hebben haar geïnterviewd over de waterfootprint, omdat we na het lezen van de website nog een aantal vragen hadden. Dat was heel nuttig en we hebben weer veel bijgeleerd. We hebben ons plan verteld om met een logo van de  waterfootprint op producten in supermarkt mensen bewuster te maken van de hoeveelheid water die ze gebruiken. Daar was ze heel erg enthousiast over en ze wil ons verder helpen als we nog meer vragen hebben.

Job Lakerveld

Footprint, Missies en Bouwen

Afgelopen vrijdag begonnen we met een samenwerkingsopdracht. We werden in twee groepen verdeeld. De ene helft van een groepje moest met Lego een bouwwerk maken, terwijl de andere helft ons instructies gaven.

Daarna gingen we in groepjes werken. Juf Hoevers heeft met Eleanor en Leonardo de enquête uitgewerkt.
Juf van Himbergen heeft met Marieke een presentatie voorbereid zodat we allemaal heel goed weten hoe de water footprint werkt.
Lise en Olivia hebben posters ontworpen en  hebben een kraan bedacht om te laten zien hoeveel water je verspilt.
Josephine en Noortje hebben Lego gesorteerd en de missies van vorig jaar uit elkaar gehaald.
Job en Laura hebben de nieuwe robot nagebouwd zodat we een reserve robot hebben.
Tommy en Bauke hebben ev3 lessons gevolgd en geleerd om te programmeren. Ze hebben geleerd hoe je bochten moet maken en ze hebben een vierkant gereden.
Remke en ik hebben de rioolpijp vervang missie geprogrammeerd. De motor deed het alleen niet  zo goed en toen hebben we de tandwielen vervangen.
Volgende week gaan we hopelijk skypen met een mevrouw van de Universiteit van Twente.

Joshua

Montessori Water Rangers

Deze week moesten we bij de samenwerkingsopdracht een bouwwerk van Kapla namaken. Het was een lastige opdracht waar we veel van geleerd hebben.

Verder zijn we deze keer ook weer hard aan de slag geweest. Bij project hebben we allemaal iets anders gedaan. Er was een groepje dat ging nadenken over een logo en een naam. Uiteindelijk zijn we op een logo uit gekomen en onze naam is nu de Montessori Water Rangers. Olivia en Tommy zijn bezig geweest met het voorbereiden van een interview voor bij de Jumbo.

Lise heeft op internet gezocht voor tips om het probleem van de waterverspilling op te lossen. De brief voor Meneer Hoekstra is nu ook af.

Bij techniek zijn ze bezig geweest met de opzetstukken en hebben we de computersteen andersom op de robot gezet. Er is ook een beginnetje gemaakt met het programmeren.

Water footprint

We hadden net zoals altijd eerst een samenwerkingsopdracht. We moesten eerst in vier groepjes verdelen en dan moest het ene groepje iets bouwen en het andere groepje mocht niet kijken. En toen moesten we met onze ruggen naar elkaar toe staan en wij moesten het bouwwerk namaken maar we mochten niet kijken, dus dat was best lastig maar wel leuk om te doen. Toen gingen we kijken naar een power point van de universiteit Twente daar zagen we hoeveel water ieder mens gebruikt. We gingen daarna splitsen, de ene groep ging kijken naar de missie modellen en programmeren dat deed ik met Leonardo. De andere groep ging over het project nadenken. Ze hebben over verspilling nagedacht van water en hoe ze dat kunnen oplossen. En over hoe groter de footprint is hoe meer water er in een product zit.

Olivia

 

 

IMG_1604IMG_1603

Missie en Brainstorm

Zoals altijd begonnen we weer met een samenwerkingsopdracht. Deze keer hadden we als opdracht dat we in een kring moesten staan en een iemand begon met een hoepel om zich heen en we moesten proberen om de hoepel door te geven zonder de grond aan te raken. We mochten aan het begin even overleggen. Dat ging eerst niet zo goed omdat we de hele tijd door elkaar heen praten. En toen zei juf Himbergen dat we een voor een moesten praten. Bijvoorbeeld dat ik wat had verteld en moest vragen of nog iemand anders iets wou zeggen en dan vroeg ik is iedereen het hier me eens? En dan begonnen we. We zagen dat het gelijk veel beter ging.

Daarna hebben we in twee groepen gewerkt. De ene groep heeft aan de missiemodellen gewerkt en met de Lego. En de andere groep heeft aan het project gewerkt. Bij de missiemodellen en de Lego zat ik als eerste. Ik heb de missiemodellen gedaan, daar gingen we eigenlijk kijken hoe en wat we bij de missies moesten doen. En Olivia zat als eerste bij het project daar gaat ze nu wat over vertellen. Ik heb bij het project nagedacht over een oplossing van een probleem.

Een van de oplossingen die wij hadden was een soort van steen waar, als het regende het water in kwam. Een soort van spons. Zoiets bestaat al op sommige plekken. Dan zouden we ook langs kunnen bij het bedrijf dat dat al doet. Zo ziet dat er ongeveer uit:

projectidee

Tenslotte zijn we bij elkaar gekomen en hebben we verteld aan elkaar wat we hebben gedaan en geleerd.

Tommy

Tweede bijeenkomst

We hebben dit keer weer heel veel gebrainstormd over het project, wat dit jaar gaat over water. Juf Hoevers en Edwin hebben daarbij geholpen. Edwin zei tegen ons dat het makkelijker zou zijn als we een probleem dicht bij huis zouden bedenken, dan zouden we ook makkelijker een uitstapje kunnen maken. We zijn uiteindelijk uitgekomen op drie problemen. Het gevaar voor Nederland, te weinig water en verspilling van water. We hebben toen in twee groepjes gebrainstormd, daar hebben we veel problemen en oplossingen bedacht. Dat hebben we vervolgens met elkaar besproken.
De bouwers zijn dit keer ook weer hard aan het werk geweest. Alle missiemodellen zijn nu af.

Gestart!

Afgelopen vrijdag was het zo ver; we konden eindelijk beginnen! Het team is er helemaal klaar voor om alles over “hydro dynamics” te leren. De eerste missiemodellen zijn al gebouwd, brainstorms hebben plaatstgevonden en de eerste stappen zijn gezet in het bouwen van een robot die de missies kan uitvoeren. We zijn samen op de foto gegaan bij de nieuwe mat. We hebben er zin in!